Zajęcia dydaktyczne i wychowawcze
W Żłobku przeprowadzane są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze, obowiązujące dla dzieci do 3,5 lat i dostosowane do zainteresowań dzieci, do pory roku, do świąt i innych uroczystości.
Dzieci w ciągu całego pobytu w żłobku uczą się:
- współżycia społecznego w grupie dziecięcej,
- samodzielnego wykonywania czynności fizjologicznych i higienicznych,
- samodzielnego spożywania posiłków, ubierania się i rozbierania,
- używania prawidłowych zwrotów i form grzecznościowych,
- nawiązywania kontaktu z rówieśnikami do wspólnego działania,
- dzielenia się przedmiotami i zabawkami z drugim dzieckiem,
- wymowy, myślenia i wyobraźni,
- doskonalenia umiejętności związanych z czynnościami dnia codziennego,
- sprawności ruchowej i poczucia rytmu
Program dydaktyczno - wychowawczy realizowany jest poprzez działy tj.
- Poznanie przyrody z podziałem na pory roku.
- Obserwacja i doświadczenie.
- Poznawanie świata dorosłych.
- Rytmika i zajęcia umuzykalniające.
- Gimnastyka ogólnorozwojowa.
- Manipulacja ,konstrukcja ,plastyka.
- Inscenizacja .opowiadanie ,czytanie bajek.
- Integracja sensoryczna
- Profilaktyka zdrowotna
Program zajęć dydaktyczno-wychowawczych jest strategią wielokierunkowej stymulacji aktywności dzieci. Skupia się on na silnej i trwałej potrzebie, jaką jest ruch i zabawa.
Niezbędna dla małego dziecka zabawa uaktywnia jego zmysły i staje się jednocześnie źródłem wiedzy.
Podstawą pedagogiki naszego żłobka jest koncepcja indywidualnego, naturalnego rozwoju ( zgodnego z potencjałem i możliwościami dziecka).
Cel ten jest realizowany poprzez podejmowane działania pedagogiczne, w których dziecko może rozwijać się według własnego rytmu w atmosferze życzliwości, wyrozumiałości i cierpliwości.
Plan zajęć z dziećmi w wieku do 3 lat ukierunkowany jest na intensywną stymulację rozwoju we wszystkich jego aspektach. Realizacja tego celu możliwa jest dzięki odpowiedniej organizacji pracy dydaktyczno - opiekuńczo - wychowawczej. Zajęcia nawiązują tematycznie do panującej aktualnie pory roku oraz przypadających na czas jej trwania różnych świąt i innych sytuacji okolicznościowych.
Wrzesień jest miesiącem adaptacji. W tym czasie dzieci przyzwyczajają się do opiekujących się nimi osób, rówieśników, całego otoczenia oraz panujących w żłobku reguł.
Przykładowy zakres działań:
- Poznajemy żłobek
- Zapoznanie dzieci z rozkładem dnia a także z rozkładem pomieszczeń, z nowymi zabawkami oraz z opiekunami i rówieśnikami;
- Próby nawiązania bliższego kontaktu z opiekunami poprzez wspólne zabawy i naukę a także z rówieśnikami poprzez wspólne zabawy integracyjne;
- Zapoznanie dzieci z zasadami zgodnej i bezpiecznej zabawy; uczymy się szanowania zabawek a także zasad korzystania z nich;
- Zabawy na świeżym powietrzu w ogrodzie a także spacery po okolicy ułatwiające adaptację;
- Kształcenie umiejętności słuchania innych;
- Dbam o siebie i jestem samodzielny
- Poznawanie zasad higienicznego i zdrowego trybu życia;
- Wyrabianie nawyku używania form grzecznościowych;
- Wspieranie procesu kształtowania nawyków higienicznych i prozdrowotnych- myjemy rączki przed posiłkiem;
- Próby samodzielnego spożywania posiłków a także posługiwania się sztućcami;
- Opanowywanie umiejętności związanych z ubieraniem i rozbieraniem się;
- Bezpieczeństwo - w domu, w żłobku, na ulicy
- Doskonalenie umiejętności poruszania się po sali bez potrącania innych;
- Bezpieczne poruszanie się po domu i korzystanie z urządzeń znajdujących się w nim;
- Wpajanie dzieciom podczas spacerów zasad bezpiecznego poruszania się po drodze;
- Mówi wrzesień, że już jesień
- Otwieranie oczu i nastawianie oczu na wszystko, co dzieje się w przyrodzie jesienią -obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku ze zmianą pory roku: kolor liści, opadanie liści, zwrócenie uwagi na zmieniający się kolor jesiennych liści, chłodniejsze i deszczowe dni;
- Bogacenie estetycznych przeżyć dziecka przez poznawanie takich wartości wizualnych jak barwa, kształt;
- Spacery po okolicy w poszukiwaniu jesiennych skarbów. Zbieranie kolorowych liści, kasztanów, żołędzi, jarzębiny do kącika przyrody;
- Układanie puzzli 2-elementowych, kolorowanie pastelami powstałych obrazków;
- Nauka kolorów: czerwony, żółty, zielony,
- Zbieranie kolorowych jesiennych liści, segregowanie
- Zabawy ruchowo - muzyczne – naśladowcze;
- Zabawy kontaktowo – dotykowe
- Codzienne czytanie i opowiadanie wybranych bajek literatury dziecięcej
- Świętujemy "Dzień Chłopaka"
Od października do czerwca personel realizuje różnorodne zabawy i zajęcia:
Zabawy tematyczne: dzieci odtwarzają rzeczywistość otaczającego świata, zabawy naśladowcze.
- zabawy w kącikach tematycznych: kuchennym, wypoczynkowym lalek, kąpieli lalek, prania, prasowania, fryzjerski, lekarski, sklepowy itp.
- kształtowanie nawyków grzecznościowych podczas obcowania z dorosłymi i rówieśnikami – dzień dobry, do widzenia, proszę, przepraszam, dziękuję,
- kształtowanie oraz doskonalenie nawyków higienicznych i porządkowych.
Zabawy manipulacyjno - konstrukcyjne i zabawy twórcze:
- rysowanie kredkami, malowanie farbami, wyklejanie papierem kolorowym, formowanie z plasteliny, wydzieranie papieru, waty, bibuły itp.
- budowanie i konstruowanie budowli z klocków
- wkładanie, nakładanie, nawlekanie, turlanie, otwieranie, zamykanie...
Zajęcia orientacyjno-porządkowe, gimnastyczne i ruchowe
- wyrabianie orientacji w przestrzeni, umiejętność poruszania się w małej grupie: "idziemy parami", "jedziemy pociągiem".
- ćwiczenia równowagi, zabawy bieżne i skoczne, rzutu i wspinania,
- ćwiczenia p/płaskostopiu…(chód we wspięciu na palcach, piętach, chód na krawędziach bocznych stopy, podkurczanie i prostowanie palców stóp),
- zabawy na czworakach, zabawy chwytu, celowania i toczenia,
- ćwiczenia ogólnorozwojowe gimnastyczne ( skręty tułowia, skłony, skoki, podskoki, wymachy)
- zabawy i ćwiczenia ruchowe i gimnastyczne na powietrzu,
Zajęcia umuzykalniające
- zabawy ruchowe ze śpiewem
- ćwiczenia rytmiczne: klaskanie, tupanie w rytm piosenki
- zabawy inscenizowane
- ćwiczenia słuchowe rozwijające wrażliwość dziecka na: dźwięk, ton,
- rytm, melodie, tempo np. wymowy
- zabawy umuzykalniające ze śpiewem
- słuchanie muzyki relaksacyjnej
- słuchanie odgłosów dnia codziennego
- tworzenie muzyki, gra na instrumentach
- zagadki muzyczne: rozpoznawanie odgłosów
- zabawa w echo – powtarzanie słów: głośno, cicho, szeptem
- zabawy wyliczankami
- naśladowanie np. jesiennej aury (szumu wiatru, szelestu liści)
- zabawy taneczne
- zabawy z instrumentami niekonwencjonalnymi: puszki z kaszą, ryżem, piaskiem, grochem lub kamyczkami itp.
Zajęcia dydaktyczne
- rozmowy i zajęcia indywidualne (np. układanki obrazkowe, puzle, klocki.)
- zabawy z użyciem różnych pomocy dydaktycznych
- zabawy kształcące wymowę ( słuchowe, oddechowe, artykulacyjne, dźwiękonaśladowcze)
- inscenizowanie i opowiadanie utworów literatury dziecięcej: prozą i wierszem
- czytanie dzieciom bajek i baśni
- przedstawienia teatralne i muzyczne
- zajęcia z żywiołami: wodą, ogniem , wiatrem i ziemią
- zabawy fundamentalne
Zabawy muzyczno-ruchowe z chustą animacyjną Klanza:
- zabawy z chustą Klanza ułatwiają wejście w grupę, integrują, pomagają w pokonywaniu lęku przed nowymi sytuacjami, uczą śmiałości, rozładowują napięcia, pobudzają wyobraźnię i sprawiają, że dzieci stają się otwarte i spontaniczne;
Chusta animacyjna ma kształt koła o średnicy kilku metrów i jest bardzo kolorowa. Jej szczególną zaletą jest to, że dostarczając różnorakich doznań: wzrokowych, dotykowych i ruchowych wszechstronnie stymuluje rozwój dzieci. Zabawy paluszkowe i dźwiękonaśladowcze. - w zabawach paluszkowych przy pomocy dłoni i palców tworzone są ilustracje do krótkich i zabawnych historyjek, wierszyków i opowiadań („Idzie rak”, „Ważyła kokoszka kaszkę”, „Dwa Michały”, „Idzie kominiarz po drabinie”). -podczas zabaw dźwiękonaśladowczych wykorzystywane są wierszyki i historyjki zawierające wyrazy przypominające odgłosy płynące z otaczającego świata (szum wiatru, kapanie deszczu, odgłosy zwierząt).
Zajęcia logopedyczne z elementami integracji sensorycznej.
Na tych zajęciach dzieci:
- uczą się poznawać otaczający świat całym swoim ciałem i wszystkimi zmysłami;
- słuchają, obserwują, badają dotykiem, smakiem i węchem;
- pobudzają zmysły oraz rozbudzają ciekawość poznawczą;
Podczas zajęć wykorzystywane są piłki rehabilitacyjne, dyski sensoryczne, krążki dotykowe, jeżyki do masażu dłoni i stóp oraz lustra.
Pożegnanie dzieci odchodzących do przedszkola