Kubuś Puchatek

Żłobek Miejski Nr.1 w Świnoujściu

MENU

Zajęcia dydaktyczne i wychowawcze

zajęcia dydaktyczne w Żłobku Miejskim w Świnoujściu

W Żłobku przeprowadzane są zajęcia dydaktyczne i wychowawcze, obowiązujące dla dzieci do 3,5 lat i dostosowane do zainteresowań dzieci, do pory roku, do świąt i innych uroczystości.

Dzieci w ciągu całego pobytu w żłobku uczą się:

  • współżycia społecznego w grupie dziecięcej,
  • samodzielnego wykonywania czynności fizjologicznych i higienicznych,
  • samodzielnego spożywania posiłków, ubierania się i rozbierania,
  • używania prawidłowych zwrotów i form grzecznościowych,
  • nawiązywania kontaktu z rówieśnikami do wspólnego działania,
  • dzielenia się przedmiotami i zabawkami z drugim dzieckiem,
  • wymowy, myślenia i wyobraźni,
  • doskonalenia umiejętności związanych z czynnościami dnia codziennego,
  • sprawności ruchowej i poczucia rytmu

obrazek przedstawiający bawiące się zabawkami dzieci

Program dydaktyczno - wychowawczy realizowany jest poprzez działy tj.

  1. Poznanie przyrody z podziałem na pory roku.
  2. Obserwacja i doświadczenie.
  3. Poznawanie świata dorosłych.
  4. Rytmika i zajęcia umuzykalniające.
  5. Gimnastyka ogólnorozwojowa.
  6. Manipulacja ,konstrukcja ,plastyka.
  7. Inscenizacja .opowiadanie ,czytanie bajek.
  8. Integracja sensoryczna
  9. Profilaktyka zdrowotna

Program zajęć dydaktyczno-wychowawczych jest strategią wielokierunkowej stymulacji aktywności dzieci. Skupia się on na silnej i trwałej potrzebie, jaką jest ruch i zabawa.

Niezbędna dla małego dziecka zabawa uaktywnia jego zmysły i staje się jednocześnie źródłem wiedzy.

Podstawą pedagogiki naszego żłobka jest koncepcja indywidualnego, naturalnego rozwoju ( zgodnego z potencjałem i możliwościami dziecka).

Cel ten jest realizowany poprzez podejmowane działania pedagogiczne, w których dziecko może rozwijać się według własnego rytmu w atmosferze życzliwości, wyrozumiałości i cierpliwości.

Plan zajęć z dziećmi w wieku do 3 lat ukierunkowany jest na intensywną stymulację rozwoju we wszystkich jego aspektach. Realizacja tego celu możliwa jest dzięki odpowiedniej organizacji pracy dydaktyczno - opiekuńczo - wychowawczej. Zajęcia nawiązują tematycznie do panującej aktualnie pory roku oraz przypadających na czas jej trwania różnych świąt i innych sytuacji okolicznościowych.

Wrzesień jest miesiącem adaptacji. W tym czasie dzieci przyzwyczajają się do opiekujących się nimi osób, rówieśników, całego otoczenia oraz panujących w żłobku reguł.

Przykładowy zakres działań:

  1. Poznajemy żłobek
    • Zapoznanie dzieci z rozkładem dnia a także z rozkładem pomieszczeń, z nowymi zabawkami oraz z opiekunami i rówieśnikami;
    • Próby nawiązania bliższego kontaktu z opiekunami poprzez wspólne zabawy i naukę a także z rówieśnikami poprzez wspólne zabawy integracyjne;
    • Zapoznanie dzieci z zasadami zgodnej i bezpiecznej zabawy; uczymy się szanowania zabawek a także zasad korzystania z nich;
    • Zabawy na świeżym powietrzu w ogrodzie a także spacery po okolicy ułatwiające adaptację;
    • Kształcenie umiejętności słuchania innych;
  2. Dbam o siebie i jestem samodzielny
    • Poznawanie zasad higienicznego i zdrowego trybu życia;
    • Wyrabianie nawyku używania form grzecznościowych;
    • Wspieranie procesu kształtowania nawyków higienicznych i prozdrowotnych- myjemy rączki przed posiłkiem;
    • Próby samodzielnego spożywania posiłków a także posługiwania się sztućcami;
    • Opanowywanie umiejętności związanych z ubieraniem i rozbieraniem się;
  3. Bezpieczeństwo - w domu, w żłobku, na ulicy
    • Doskonalenie umiejętności poruszania się po sali bez potrącania innych;
    • Bezpieczne poruszanie się po domu i korzystanie z urządzeń znajdujących się w nim;
    • Wpajanie dzieciom podczas spacerów zasad bezpiecznego poruszania się po drodze;
  4. Mówi wrzesień, że już jesień
    • Otwieranie oczu i nastawianie oczu na wszystko, co dzieje się w przyrodzie jesienią -obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku ze zmianą pory roku: kolor liści, opadanie liści, zwrócenie uwagi na zmieniający się kolor jesiennych liści, chłodniejsze i deszczowe dni;
    • Bogacenie estetycznych przeżyć dziecka przez poznawanie takich wartości wizualnych jak barwa, kształt;
    • Spacery po okolicy w poszukiwaniu jesiennych skarbów. Zbieranie kolorowych liści, kasztanów, żołędzi, jarzębiny do kącika przyrody;
    • Układanie puzzli 2-elementowych, kolorowanie pastelami powstałych obrazków;
    • Nauka kolorów: czerwony, żółty, zielony,
    • Zbieranie kolorowych jesiennych liści, segregowanie
    • Zabawy ruchowo - muzyczne – naśladowcze;
    • Zabawy kontaktowo – dotykowe
    • Codzienne czytanie i opowiadanie wybranych bajek literatury dziecięcej
    • Świętujemy "Dzień Chłopaka"

Od października do czerwca personel realizuje różnorodne zabawy i zajęcia:

Zabawy tematyczne: dzieci odtwarzają rzeczywistość otaczającego świata, zabawy naśladowcze.

  • zabawy w kącikach tematycznych: kuchennym, wypoczynkowym lalek, kąpieli lalek, prania, prasowania, fryzjerski, lekarski, sklepowy itp.
  • kształtowanie nawyków grzecznościowych podczas obcowania z dorosłymi i rówieśnikami – dzień dobry, do widzenia, proszę, przepraszam, dziękuję,
  • kształtowanie oraz doskonalenie nawyków higienicznych i porządkowych.

Zabawy manipulacyjno - konstrukcyjne i zabawy twórcze:

  • rysowanie kredkami, malowanie farbami, wyklejanie papierem kolorowym, formowanie z plasteliny, wydzieranie papieru, waty, bibuły itp.
  • budowanie i konstruowanie budowli z klocków
  • wkładanie, nakładanie, nawlekanie, turlanie, otwieranie, zamykanie...

Zajęcia orientacyjno-porządkowe, gimnastyczne i ruchowe

  • wyrabianie orientacji w przestrzeni, umiejętność poruszania się w małej grupie: "idziemy parami", "jedziemy pociągiem".
  • ćwiczenia równowagi, zabawy bieżne i skoczne, rzutu i wspinania,
  • ćwiczenia p/płaskostopiu…(chód we wspięciu na palcach, piętach, chód na krawędziach bocznych stopy, podkurczanie i prostowanie palców stóp),
  • zabawy na czworakach, zabawy chwytu, celowania i toczenia,
  • ćwiczenia ogólnorozwojowe gimnastyczne ( skręty tułowia, skłony, skoki, podskoki, wymachy)
  • zabawy i ćwiczenia ruchowe i gimnastyczne na powietrzu,
obrazek przedstawiający dzieci grające na instrumentach muzycznych

Zajęcia umuzykalniające

  • zabawy ruchowe ze śpiewem
  • ćwiczenia rytmiczne: klaskanie, tupanie w rytm piosenki
  • zabawy inscenizowane
  • ćwiczenia słuchowe rozwijające wrażliwość dziecka na: dźwięk, ton,
  • rytm, melodie, tempo np. wymowy
  • zabawy umuzykalniające ze śpiewem
  • słuchanie muzyki relaksacyjnej
  • słuchanie odgłosów dnia codziennego
  • tworzenie muzyki, gra na instrumentach
  • zagadki muzyczne: rozpoznawanie odgłosów
  • zabawa w echo – powtarzanie słów: głośno, cicho, szeptem
  • zabawy wyliczankami
  • naśladowanie np. jesiennej aury (szumu wiatru, szelestu liści)
  • zabawy taneczne
  • zabawy z instrumentami niekonwencjonalnymi: puszki z kaszą, ryżem, piaskiem, grochem lub kamyczkami itp.
obrazek przedstawiający dziecko jako małego absolwenta

Zajęcia dydaktyczne

  • rozmowy i zajęcia indywidualne (np. układanki obrazkowe, puzle, klocki.)
  • zabawy z użyciem różnych pomocy dydaktycznych
  • zabawy kształcące wymowę ( słuchowe, oddechowe, artykulacyjne, dźwiękonaśladowcze)
  • inscenizowanie i opowiadanie utworów literatury dziecięcej: prozą i wierszem
  • czytanie dzieciom bajek i baśni
  • przedstawienia teatralne i muzyczne
  • zajęcia z żywiołami: wodą, ogniem , wiatrem i ziemią
  • zabawy fundamentalne

Zabawy muzyczno-ruchowe z chustą animacyjną Klanza:

  • zabawy z chustą Klanza ułatwiają wejście w grupę, integrują, pomagają w pokonywaniu lęku przed nowymi sytuacjami, uczą śmiałości, rozładowują napięcia, pobudzają wyobraźnię i sprawiają, że dzieci stają się otwarte i spontaniczne;

    Chusta animacyjna ma kształt koła o średnicy kilku metrów i jest bardzo kolorowa. Jej szczególną zaletą jest to, że dostarczając różnorakich doznań: wzrokowych, dotykowych i ruchowych wszechstronnie stymuluje rozwój dzieci. Zabawy paluszkowe i dźwiękonaśladowcze.
  • w zabawach paluszkowych przy pomocy dłoni i palców tworzone są ilustracje do krótkich i zabawnych historyjek, wierszyków i opowiadań („Idzie rak”, „Ważyła kokoszka kaszkę”, „Dwa Michały”, „Idzie kominiarz po drabinie”). -podczas zabaw dźwiękonaśladowczych wykorzystywane są wierszyki i historyjki zawierające wyrazy przypominające odgłosy płynące z otaczającego świata (szum wiatru, kapanie deszczu, odgłosy zwierząt).

Zajęcia logopedyczne z elementami integracji sensorycznej.

Na tych zajęciach dzieci:

  • uczą się poznawać otaczający świat całym swoim ciałem i wszystkimi zmysłami;
  • słuchają, obserwują, badają dotykiem, smakiem i węchem;
  • pobudzają zmysły oraz rozbudzają ciekawość poznawczą;

    Podczas zajęć wykorzystywane są piłki rehabilitacyjne, dyski sensoryczne, krążki dotykowe, jeżyki do masażu dłoni i stóp oraz lustra.


LIPIEC to miesiąc spacerów, wycieczek i zabaw na świeżym powietrzu przy słonecznej pogodzie;

Pożegnanie dzieci odchodzących do przedszkola

"Kubuś Puchatek" Żłobek Miejski Nr.1 w Świnoujściu © 2014